„Hová álljanak a sellők?” – Személyiség születik

Személyiségfejlesztő tehetséggondozó program a szegedi Karolina Gimnáziumban

A személyiségfejlesztés a tehetséggondozás egyik fontos és elengedhetetlen összetevője. Ennek fényében dolgozott ki egy pályázati programot a szegedi Karolina Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium a Nemzeti Tehetség Program NTP-KKI-16 jelű kiírása alapján.

Az iskola által benyújtott pályázat 2015 novemberében kedvező elbírálásban részesült és ennek megfelelően 2016 februárjában megkezdődhetett a program megvalósítása, melynek zárására az elmúlt napokban került sor. A fő téma a személyiségfejlesztés egyik fő területére, a diákok önismeretének fejlődésére és fejlesztésére fókuszált.

A pályázatba az első nyolc évfolyamos tehetséggondozó gimnáziumi osztályt – a jelenlegi 7.A osztály diákjait – vonták be, akik a 2015/2016-os tanévben kezdték meg oktatásuk második, ún. tehetségfelismerő szakaszát. A programot egy két napos lelkigyakorlattal indították a Szeged-Csanádi Egyházmegye Zöldfás Lelkigyakorlatos Házában, ahol elég intenzív, fárasztó, de egyben igen élvezetes munka folyt, mellyel megalapozták a későbbi délutáni, tanórán kívüli alkalmak sikerességét.

A délutáni foglalkozások keretében három különböző műhelyben dolgoztak a bevont diákok. Az első műhelyt Kiss Ágnes bábszínész, a Barboncás Egyesület elnöke vezette. Segítségével az árnyjáték különböző technikáiból és titkaiból kaphattak egy kis ízelítőt a diákok. Kipróbálhatták, hogyan kell mozogni árnyékként, kísérletezhettek, mi mindent tudnak néhány egyszerű hétköznapi tárgy segítségével megjeleníteni. Bátran használhatták a kreativitásukat, semmi sem szabott határt számukra. Üvegfestékekkel figurákat, alakokat rajzoltak, melyekkel szintén próbálkozhattak, hogyan nézhetne ki a saját előadásuk a vásznon.

A második műhely vezetésére Horváth Annamária művészetterapeutát, a pécsi Brummogda vezetőjét kérték fel. Az ő közreműködésével a mackók világába utazhattak el a résztvevők. A kötetlen alkotás, a macivarrás során beszélgető párok, csoportok alakultak ki, akik a varrás közben szabadon, az időt figyelmen kívül hagyva tudtak egymással beszélgetni. A rohanó és feszített tempójú hétköznapok során alig akad a diákoknak idejük arra, hogy félre tudják tenni az iskolai problémákat, gondokat és „csak úgy” beszélgessenek, ezáltal is jobban megismerjék egymást azok, akik esetleg kevésbé állnak közel egymáshoz. Ezen a műhelyen épp ilyen eszmecserékre került sor, nem egy esetben mélyebb dolgok is felszínre tudtak bukkanni.

A harmadik műhelyben a gyerekek sok játékos feladaton keresztül megfigyelhették saját magukat és társaikat, hogy milyen a helyzetfelismerő képességük, mi motiválja a cselekedetüket, hogyan kommunikálnak, milyen az együttműködő képességük. Létrehoztak egy közös normarendszert, amiben szívesen és eredményesen tudnak együttműködni. 

Az összesen 60 órás tevékenységsorozat célja tehát az volt, hogy a résztvevők összetettebb és reálisabb képet kaphassanak magukról, ezáltal képesek legyen mélyebben látni saját magukat, felmérni saját erősségeiket és hiányosságaikat. Mindezen ismeretek birtokában tudatosabban lesznek képesek előre haladni és fejlődni.

A program fő felelősei megerősítették, hogy a pályázat zárásával azonban nem kerül pont a folyamat végére. Az elmúlt félévben elsajátított alapokra az elkövetkezendő években folyamatosan építkezni fognak, mivel a diákok személyiségét folyamatosan alakítják. Többek között erre buzdít a Boldogasszony Iskolanővérek szabályzata is, mely szerint számukra a nevelés azt jelenti, hogy „az embereket – mint Isten teremtményeit és képmásait – teljes kibontakozásukhoz segítjük”.

A pályázati program az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő és a Nemzeti Tehetség Program közös támogatásával valósult meg.

Képgaléria honlapunkon a programokról>>